De zonweringsdealer op Facebook? Wel of niet? En wat is dan de strategie?

28-03-2018
Iedere ondernemende zonweringsdealer die op Facebook actief is, zal het waarschijnlijk ook gemerkt hebben.

In de laatste weken lijkt het bereik minder te worden. Minder Likes & Shares. Ondernemend Nederland maakt zich zorgen want Facebook was toch zo een makkelijk medium om onder de aandacht te komen van de potentiële klant? 


Het was toch ook een fantastisch middel om mooie aanbiedingen te communiceren…?

En... dan hebben we het nog niet eens gehad over de laatste best wel schokkende ontwikkelingen rondom Facebook, het (verkeerde) gebruik van data en het kelderen van de beurskoersen van deze Social Media-gigant...


 

Positief

Welnu, laten we het sowieso positief benaderen: Facebook biedt nog steeds volop mogelijkheden maar feit is wel dat Facebook zelf recentelijk heeft aangekondigd dat het bewust vragen om Likes & Shares aan banden wordt gelegd.

Althans, het algoritme van Facebook is al zo slim, dat de gebruiker wordt gestraft; uw zakelijke Facebookpagina zal minder snel en minder regelmatig in de timelines van uw volgers en vrienden worden geplaatst.

Dat zelfde geldt ook voor de volgende acties, die u wellicht al eens op Facebook hebt uitgeprobeerd:
  • Mensen op te roepen om te stemmen.
  • Vragen om een like als mensen het met je eens zijn.
  • Vragen om andere mensen te taggen.
  • Vragen aan volgers om commentaar te leveren of een reactie achter te laten.

Straf: Minder bereik



Facebook ziet dit soort acties als een ongeoorloofde vorm van adverteren en dat wordt dus bestraft met minder bereik. Facebook wil voorkomen dat interactie (de essentie van Social Media!) tot stand wordt gebracht door een truc.


Interessant en relevant

Facebook wil dat de zogenoemde ‘news-timeline’, die mensen zien als ze op Facebook kijken, interessant en relevant is. Want, dát is de enige reden waarom mensen terugkeren naar Facebook.

Facebook ziet door de inhoudelijk slechte berichten die mensen (en bedrijven!) plaatsen dat mensen minder lang op Facebook aanwezig zijn.

In de laatste maanden is de belangstelling voor Facebook aanzienlijk gedaald.

Natuurlijk is Facebook er nog wel bij gebaat om het advertentiemodel in stand te houden. Dus, dat u als zonweringsdealer daarvoor betaalt. Daar hebben we in Nederland - in de zonweringswereld - ook al prachtige succesvolle voorbeelden van.

Maar organisch bereik (dus onder de aandacht blijven zonder te betalen!), is nog steeds mogelijk.



Het is dan van belang dat u als zonweringsdealer aan een aantal voorwaarden voldoet, in uw communicatie via Facebook:
 

1. Creëer hoogwaardige en inhoudelijk sterke content

Nog nooit eerder is het zo belangrijk geweest om relevant en informatief te zijn voor uw doelgroep.
 

2. Raak de lezer, speel met emotie

Als u een mooi verhaal vertelt, dan kunt u de potentiële klant raken. Hoe mooier het verhaal is, des te eerder het zal worden gedeeld.


3. Besteed aandacht aan het beeldmateriaal

Juist voor u – als zonweringsdealer – is het van belang om heel veel aandacht te besteden aan mooi beeldmateriaal. Denk er eens over na om een professionele fotograaf in te huren die uw mooiste projecten fotografeert. Die foto’s kunt u dan gebruiken voor een mooie campagne op Facebook.
 

4. Wees eerlijk

Verleid mensen niet met misleidende titels (clickbaits) in een Facebookbericht in de hoop dat ze naar uw site komen. Wees eerlijk. Facebook is al zo slim dat dit wordt afgestraft met minder bereik. Zelfs als het een betaalde advertentie is.



Andere strategie?

We weten het: adverteren anno 2018 is niet zoals het 10 jaar geleden was. Het is allemaal best ingewikkeld geworden. En, we snappen ook heel goed dat al die zonweringsdealers die eindelijk het concept van Facebook begrepen, nu ineens een andere strategie moeten bedenken.

Daar is overigens niets mis mee.

Feitelijk is dat van alle tijden. Zo zien we nu al dat Tinder (jawel, de datingapp!) heel erg in opkomst is als plek om te adverteren. Misschien zelfs wel voor de zonweringsdealer.

Advertenties op maat

De technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Dat is lastig bij te houden, maar het biedt wel mogelijkheden. Zo wordt het steeds makkelijker om de potentiële klanten uw advertenties op maat aan te bieden, waardoor de kans groter wordt dat die consument bij u de showroom binnenstapt.


Onze suggestie?

Laat die binnenstappende consument in ieder geval de prachtige zonweringen van Rainbowsol zien!

Succes!


Robert Bosch
Rainbowsol


Hebt u vragen? Mail mij!