Hoe weet u of een (potentiële) klant wel serieus is?

05-06-2018
In deze drukke zonweringstijden voor ons allemaal, willen we het in dit blogje toch even met u hebben over de vraag hoe u échte (serieuze) klanten herkent.

Dus, hoe scheidt u zo goed mogelijk het kaf van het koren?


Hoe weet u of een potentiële klant serieus is en dat het zich zal lonen om een offerte te maken. Of, dat het okee is om ter plekke – bij de potentiële klant – thuis te gaan opmeten.

Als eerste adviseren we u om meteen bij het ontvangen van de aanvraag – bijvoorbeeld een telefoontje of via het formulier van uw website – te ‘scannen’ of het een serieuze (aan)vraag is.


 

1. Als de klant alleen om een prijs vraagt?

Wel, wees dan op uw hoede. Dan is de kans heel groot dat de klant bij verschillende dealers ‘aan het shoppen is’ en vooral op zoek is naar het laagste bod. Daar is op zich niets mis mee, maar… voorkom dat u te veel tijd gaat steken in het opstellen van een offerte.

Onze tip is om altijd een paar wedervragen te stellen.
  • Misschien iets over de maatvoering.
     
  • Of, over de doeken?
     
  • Bel de aanvrager of stuur die mail terug met een aantal vragen.
Als de klant écht serieus is, dan zal hij ook de tijd nemen om die vragen te beantwoorden. U krijgt een beter inzicht in de beweegredenen van de aanvraag.

(Als de aanvrager nooit meer reageert, dan weet u eigenlijk wel dat het een kortingshopper was)
 

2. Als de klant vandaag nog een antwoord wil ontvangen….

Natuurlijk zijn wij voorstander van snelle en effectieve communicatie. Laat een aanvrager niet te lang wachten op zijn antwoord maar… als de klant schrijft dat hij vandaag (“Graag voor vanmiddag 15.00 uur”) een antwoord van u wilt, dan is de kans toch wel heel erg groot dat het hier ook gaat om een kortingshopper.

Consumenten die echt serieus op zoek zijn naar goede doch betaalbare zonwering, zoals die van Rainbowsol (!), die hebben écht wel een dag geduld.
 

BELANGRIJKE LEESTIP:

Natuurlijk hebben wij ook een privacy statement op onze site gepubliceerd. Dit n.a.v. de wet AVG die op 25 mei 2018 is ingegaan. Lees meer over ons privacy statement >>>



 

3. Nodig de klant uit in de showroom!

Als u een aanvraag ontvangt en u twijfelt over de oprechtheid van deze aanvraag, bel of mail de potentiële klant dan, en nodig hem/haar uit voor een bezoek in de showroom.
 
  • Maak echt een datum- en tijdafspraak.
     
  • En bevestig deze ook weer – als het even kan – per e-mail.

Als u in dat telefoongesprek ‘voelt’ dat de aanvrager toch niet wil komen, ook dán kunt u er bijna zeker van zijn dat het helemaal geen potentiële serieuze klant is.
 

4. Vraag een klein bedrag voor een offerte.

We geven het meteen toe: het vragen van een klein bedrag voor het maken van een offerte is eigenlijk heel niet-Nederlands. Toch is het geen gekke gedachte. Immers, u bent misschien toch een uur bezig met het maken van een passende offerte en tijd kost geld.
 
  • Denk er eens over na (of test het!) of u dit wilt doen.
     
  • Echt serieuze klanten hebben hier geen problemen mee. Die willen best – bijvoorbeeld 60 euro betalen – voor een passende en inspirerende offerte op maat.

Natuurlijk bevestigt u in de offerte dat dit bedrag van 60 euro wordt verrekend met het eindbedrag, als de opdracht aan u gegund wordt.

Als een potentiële klant meteen ‘Nee’ zegt op uw visie dat u een rekening stuurt voor (slechts) het maken van een offerte, dan is de kans aanwezig dat dit toch geen serieuze aanvraag was.


100% garantie?

Enfin, het zijn maar vier tips. En, we zeggen het u ook eerlijk. Echt, 100% garantie geven we ook niet op deze tips.

Zoveel mensen, zo veel wensen.

U als zonweringsdealer kent de markt uiteraard ook, maar juist daarom weet u als geen ander dat tijd kostbaar is. En daar moeten we zorgvuldig mee omgaan.

We zijn benieuwd naar uw reactie!

Of, hebt u nog tips die u wilt delen met al die andere Rainbowsol-dealers in Nederland?

Laat het ons weten!

Ook wij willen door u geïnspireerd worden!



Veel succes!


Robert Bosch
Rainbowsol


Hebt u vragen? Mail mij!