Koffie, koffie…. Lekker bakkie koffie!

01-10-2018
Wat doet u als de (potentiële) klant de showroom binnenstapt en met u in gesprek gaat over de mogelijke aankoop van buitenzonwering?

(Als het even kan natuurlijk over zonwering uit de Rainbow Collection!).

Wel, u probeert het gesprek uiteindelijk richting een succesvolle offerte-aanvraag of wellicht al direct tot een aankoop te sturen.

Prima! Zo hoort het ook. Maar u weet ook als geen ander dat de liefde van de klant vaak door de maag gaat. En, dat u best wel wat tijd moet investeren in dat gesprek met de klant.


En daarom onze tip: wat doet u met de koffie?

In onderstaand vlogje vertel ik u er kort over. Ónder het vlogje heb ik nog een aantal algemene tips….!



 


1. MINDSET

Als u een kopje koffie aan uw klanten aanbiedt, ga er dan eens voor het gemak van uit dat uw klanten alleen voor de koffie komen.

Beeldt u zich eens in dat de verkoop van een zonweringssysteem 100% afhangt van de kwaliteit van de koffie en hoe u deze aanbiedt.

Wel… maak dan een keuze! Kies voor (goede) koffie. Interessant toch om deze mindset even te hebben?


2. DUURZAAMHEID

In tijden van duurzaamheid en een groter wordende groene economie, is het ook interessant om eens na te denken over ‘eerlijke koffie’.

Steeds meer mensen – dus ook uw klanten – zijn daar gevoelig voor en letten daarop. Serveert u koffie die milieuvriendelijk is geproduceerd en zijn de bonen geplukt onder sociaal-maatschappelijk geaccepteerde arbeidsvoorwaarden?

Kortom, duurzame koffie begint bij de teler die inzet op het behoud en verbetering van ecosystemen en de biodiversiteit van de plantage. Klanten letten daar op. Als u dat ook doet, dan zou het zomaar kunnen zijn dat u een streepje voor hebt.



3. VERS VERS VERS

Verse koffie is het beste! Maar nog beter is het om de klant ook echt het gevoel te geven dat de koffie ook daadwerkelijk ter plekke vers wordt gezet.

Laat bijvoorbeeld het geluid van het koffiezetapparaat horen. De heerlijke geur van verse koffiebonnen die worden gemalen als u op de knop drukt.

Beleving, beleving, beleving! (En, aandacht voor de klant!)
 

4. LEKKER KOEKJE OF STUKJE CHOCOLADE

Natuurlijk serveert u een lekker koekje, of misschien wel een stukje chocolade bij de koffie. Een belangrijke tip: leg het koekje en zeker niet het stukje chocolade tegen het hete kopje.

Als de klant gebiologeerd naar uw deskundige verhaal zit te luisteren en even de koffie vergeet, dan kan het stukje chocolade al zomaar gesmolten zijn. Tja. Het lijkt een open deur. Maar het is zo zonde van de beleving als dat misloopt.


5. MEER SMAKEN

Koffie is een wezenlijk onderdeel van onze cultuur. Onderschat de waarde van een goed kopje koffie niet. Denk daarom ook eens na over de mogelijkheid dat u naast ‘de gewone koffie’ meerdere varianten aanbiedt: espresso, cappuccino, latte macchiato, caffè lungo, ristretto, caffè corretto.

Uw klant zal een gelukkig mens zijn!

Natuurlijk vragen we u niet om uw carrière als zonweringsdealer op te geven en een afgestudeerde barrista te worden. Maar… een écht goed (nee, excellent!) kopje koffie is een onderdeel van het verkoopproces.



Veel succes!

Robert Bosch
Rainbowsol


Hebt u vragen? Mail mij!