Oog voor de klant hebben... Maar wat bedoelen we daar precies mee? Met 7 tips

18-11-2018
Natuurlijk hebt u oog voor de wensen en noden van de klant. En tóch is die klant niet altijd even tevreden. Het zijn vaak nl. de (hele) kleine dingen of handelingen die de sfeer kunnen maken of… breken.

We hebben de 7 kleine maar niet zo heel ernstige ergernissen van de klant op een rij gezet.

En, uiteindelijk zijn dat gewoon 7 tips!

Nee, de wereld vergaat uiteraard niet als het op deze vlakken misgaat, maar… oh… oh… wat wordt het gezien als ‘service’ (!) als u en/of uw monteurs er wél aan denken als er bij een klant thuis wordt gemonteerd en gewerkt.



In willekeurige volgorde:


1. Behoefte aan een sigaretje?

Wel… we hopen dat u deze niet zomaar binnen bij de klant opsteekt. Als u buiten aan het werk bent, dan hebben niet zo veel mensen daar last van, maar vraag het even van te voren of u mag roken. Is wel zo netjes.


 

2. Zijn er kleine kinderen in de buurt?

Zorg ervoor dat uw werkmaterialen en -machines onbereikbaar zijn voor de nieuwsgierige kids. Een ongeluk zit in een klein hoekje.



 

3. Radio 538?

Er is een groot (voor)oordeel (?) dat bouwvakkers en monteurs altijd luidruchtig zijn. Of dat waar is, weten we niet, maar als u met z’n tweeën aan het werk bent, realiseert u zich dat u te gast bent bij uw klant. Praat niet zo luidruchtig en vraag de klant of men er geen bezwaar tegen heeft als u uw zelf meegebrachte ghettoblaster op Radio 538 zet.


 

4. Schoenen uit?

De meeste klanten zullen er geen problemen mee hebben als u met uw schoenen nog aan door het huis loopt. Immers, u moet af en toe even naar uw wagen lopen om er wat uit te halen. En dan weer terug. Maar vraag het gewoon even voor de zekerheid of u uw schoenen aan kunt houden!

 

5. Fris en fruitig

Zorg dat u uw eigen stofzuiger bij u hebt zodat u die van de klant niet hoeft te vragen. Wel zo attent om tijdens het boren van die forse gaten de stofzuiger in de buurt te hebben. Zo blijven de kozijnen en het terras van de klant gevrijwaard van dat hardnekkige en moeilijk te verwijderen boorstof.

Haal na de gehele montage even een doekje over de het zojuist gemonteerde product. Dat alles er echt fris en fruitig uitziet.
 

6. Informeren en uitleggen

Besteed aandacht aan de uitleg van het systeem. Laat de klant het zelf ook even proberen. Er is meteen interactie.


7. Opruimen

Ruim de boel op na afloop van de montage. En vraag aan de klant of deze vindt dat u alles keurig hebt achtergelaten. De klant weet dan dat u het belangrijk vindt om alles netjes achter te laten. Dat wordt gewaardeerd.




BONUSTIP

Natuurlijk ben u actief op Social Media en uiteraard wilt u graag aan de buitenwereld laten zien wat voor mooie projecten u hebt opgeleverd. Zo kunt u bijvoorbeeld Facebook en Instagram inzetten om mooie foto’s te delen. Maar…. vraag wel even van te voren of het voor de klant akkoord is, dat er bijvoorbeeld in de tuin foto’s worden gemaakt van de prachtige (RainbowSol) zonwering!



Veel succes!

Robert Bosch
Rainbowsol


Hebt u vragen? Mail mij!