Pas op, pas op… Dít moet u écht nooit zeggen tegen de klant!

06-12-2018
Uiteraard weet u dat een echt supergoed verkoopgesprek nooit alleen maar gaat over het product dat u wilt verkopen.

Natuurlijk weet u elk zijstapje handig weer te sturen naar een gesprek over de fantastische zonweringssystemen (van Rainbowsol) die u verkoopt, maar los daarvan: het is ook gewoon leuk om met de klant over ‘ditjes en datjes’ te praten.


Maar wat moet je echt nooit zeggen tegen de klant? Welk gespreksonderwerp kunt u maar beter mijden?



We hebben een lijstje gemaakt. Ter inspiratie. Voorkomen is immers beter dan genezen!
 

1. Vermijd een gesprek over politiek

We hoeven u waarschijnlijk niet te vertellen dat er nogal wat discussies zijn in Nederland. Mede sinds de opkomst van Social Media – een aantal jaren geleden – lijkt het er soms op alsof we alleen maar in discussie zijn met elkaar. Iedereen heeft wel een mening over alles wat er gebeurt. Maar het ligt daardoor soms ook erg gevoelig. Hoewel we zéér voor de vrijheid van meningsuiting zijn, is ons advies toch: vermijd een gesprek over politiek.

Voordat u het weet, komt u helemaal niet meer toe aan een gesprek over zonweringssystemen.


 

2. Wees voorzichtig met humor

De één z’n humor is de andere niet. En omgekeerd. Het blijft soms lastig inschatten maar wees voorzichtig met grapjes. Bijvoorbeeld over vrouwen. Of, over Zwarte Piet.

Of over… nu ja, noem het maar op.

Voordat u het weet worden er mensen gekwetst en ontstaat er een situatie van protocolaire beleefdheid waarbij u helaas aanvoelt dat het niet tot een deal gaat komen.
 

3. Praat niet te veel over uzelf

Natuurlijk mag de klant best weten wie u bent en wat u bezighoudt. En, hoe u op een aantal thema’s in het leven staat.

Maar… deel niet uw hele levensverhaal.

De klant zit daar niet op te wachten. Die wil vooral een leuk gesprek, een goed advies en een tevreden gevoel als deze de showroom verlaat.


 

4. Roddel niet over uw medewerkers

Ook in uw organisatie gaat er best wel eens wat mis. Gewoon verkeerde communicatie. Dat is allemaal niet zo heel erg; als het maar goed wordt opgelost.

Maar ‘roddel’ in dat kader niet over uw medewerkers die die fouten hebben gemaakt.

U bent één team.
U bent één elftal dat staat voor hetzelfde verhaal.

Ook als een medewerker een verschrikkelijke fout heeft gemaakt, dan is het aan u om (ook) excuses aan te bieden. Val uw collega’s nooit af.
 

5. Doe geen constateringen via aannames

Oh… oh… oh…. Het overkomt iedereen minstens één keer in z’n leven. Dat u tegen die dame zegt: ‘Van harte gefeliciteerd! Wanneer bent u uitgerekend?’.

En dan blijkt deze dame helemaal niet zwanger te zijn.

Of dat u veronderstelt dat de klant met zijn dochter binnenstapt, terwijl het z’n vriendin is. “Leuk dat vader en dochter bij ons komen kijken voor een zonwering….”

Kortom, pas op met al die aannames. Vergissen is menselijk maar regeren is ook vooruitzien.
 

Het allerbelangrijkste in een goed verkoopgesprek en bij de ontvangst in de showroom is, dat u 100% oog hebt voor de klant



Enfin, hebt u zelf nog tips? Laat het ons weten.
We delen uw expertise graag met alle andere Rainbowsoldealers.



Veel succes!

Robert Bosch
Rainbowsol


Hebt u vragen? Mail mij!