Succesvol ondernemerschap in de zonweringsbranche is gebaseerd op een simpele strategie.

30-10-2018

Al een flink aantal jaren is Simply Outlet in Lelystad een ware ambassadeur van de Rainbow-Collection.

Directeur / eigenaar Eddy Meerens startte in 2005 met zijn ondernemerschap na een carrière in de marketing en verkoop bij fietsfabrikant Giant.

Daar heeft hij naar eigen zeggen de belangrijkste kennis opgedaan ten aanzien van het creëren van groei van een product.

“Ik ben vanaf mijn eerste dag als ondernemer er van overtuigd geweest dat je een aantal pijlers moet hebben waar je al je doen en laten aan kunt toetsen…”

Het is waarschijnlijk de reden voor zijn succes, want intussen heeft hij, zijn echtgenote en alle medewerkers een bekende grote zaak opgebouwd aan de rand van Lelystad.

Vloeren, verf, tuinmeubelen én zonwering zijn de producten die worden verkocht.

Sinds 6 jaar is Rainbow-Collection het enige zonweringsmerk dat bij Simply Outlet aan de consumenten wordt aangeboden. “Ik kies bewust voor één leverancier omdat de kennis dan geclusterd is. En, je kunt een intensievere relatie met elkaar opbouwen.”



Simpele strategie

“Mijn simpele strategie bestaat uit drie aspecten,” zegt Eddy. “Ik voer alleen goede producten. Deze worden verkocht – ten tweede - tegen een scherpe prijs maar zeker niet te goedkoop. En, we staan tot slot voor uitmuntend advies.”
 

1. Een goed product

Volgens Eddy kun je pas van hoge kwaliteit spreken als er geen tot weinig storingen aan het product zijn.

“Er moet sprake zijn van een zekere robuustheid,” legt hij uit. “Kwaliteit is iets wat je aan de uitstraling kunt zien. Maar… kwaliteit van het product wordt ook bepaald door de kwaliteit van de organisatie. Je leverancier dus. Waar mensen werken, worden fouten gemaakt. En dat is ook helemaal niet erg. Maar als fouten snel, efficiënt en vriendelijk worden opgelost, dan zegt dat iets over de mindset in een organisatie.”

“In die zin ben ik zeer tevreden over de samenwerking met RainbowSol. Ik zeg eerlijk dat ik wel eens een kritische noot heb gehad op iets dat niet goed was gelopen. Wel… er werd geluisterd en het werd opgepakt. Prima. Daar kan ik dan als klant, met ook een verantwoordelijkheid naar mijn eigen klanten, zeer tevreden over zijn.”


2. Een scherpe prijs

Het tweede aspect dat Eddy benoemt met betrekking tot succesvol ondernemerschap, betreft de scherpe prijs.

“Maar iets mag ook niet te goedkoop zijn. Een scherpe prijs gaat om de perceptie van de klant. Sterker nog: de absolute prijs van een product is eigenlijk nooit het thema bij de klant. Je moet als ondernemer, als verkoper, in staat zijn om te kunnen uitleggen waar de prijs uit bestaat. Zo zien we nog wel eens consumenten die maar al te graag goedkoop spul uit het Verre Oosten willen aanschaffen.”

“Ik heb daar een scherp tegenargument op: waarom kies je niet voor een Nederlands product, gemaakt door een Nederlandse fabrikant? Want, als er iets mis is met het product, dan kun je gewoon een telefoonnummer in Nederland bellen waar ze het voor je oplossen. Of, desnoods ga ik er zelf langs. Made In Holland heeft dus heel veel waarde. Vooral in de service en kwaliteit achteraf. Of bel je liever een nummer in China, als dat al bestaat?”



3. Uitmuntend advies

“Goed is wat mij betreft nooit ‘goed genoeg’,” zo stelt Eddy. “Wij proberen elke dag excellentie na te streven. De vraag is echter: hoe kom je bij excellentie? Wel, vergelijk het met een topsporter. Die moet ook luisteren naar opbouwende kritieken. Een echte topsporter heeft een open geest. Dat geldt voor ons als ondernemers ook. Zo moeten wij altijd goed luisteren naar de klant. Wat zegt hij tussen de regels? Wat bedoelt hij werkelijk?”

Heeft de klant dan altijd gelijk?

“Ik heb daar twee regels op,” zegt Eddy. “De eerste is: de klant heeft altijd gelijk. De tweede is: Als de klant niet gelijk heeft, dan geldt de eerste regel."

"Ik bedoel daarmee dat je dus op een positieve manier, goed onderbouwd, tegengas moet kunnen en durven geven. Uiteindelijk zal de klant dit dan als een uitmuntend advies gaan ervaren. Verkopen is emotie.”



Over 2019

Eddy is positief over het komende jaar. “Dit jaar zijn we zeer tevreden. Er was duidelijk een ommekeer in de economie. Er wordt weer gebouwd en consumenten durven ook zelf weer te investeren. Er wordt veel verhuisd. Ik denk dat wij – als zonweringsdealers – daar volop van zullen profiteren. Het jaar 2019 gaat dus ook weer een goed jaar worden.”

En dan lachend: “Ik plak er dus zeker nog een nieuw jaar aan ten aanzien van de samenwerking met RainbowSol. Kom maar op met die zonweringen!”