Wat doet u als een consument u vraagt een zonwering te monteren, die niet bij u is gekocht?

05-09-2018
Het zal u ongetwijfeld wel eens overkomen zijn.

Dan staat ineens die potentiële klant (denkt u) bij u in de showroom en die komt met de vraag: ‘Ik heb een zonwering op Marktplaats gekocht. Maar het lukt me niet om deze op te hangen aan mijn woning. Kunt u dat voor me doen?’


Wat doet u?




Neem even twee minuten bedenktijd want er zijn – u begrijpt dat – meerdere opties.
 
  1. U stuurt de klant weg. “Wat u niet bij mij koopt, dat hang ik ook niet voor u op.”
     
  2. U stuurt de klant weg. “Sorry, maar ik heb er helaas geen tijd voor.”
     
  3. U zegt tegen de klant. “Prima. Maar ik vraag dan wel het dubbele uurtarief.”
     
  4. U zegt tegen de klant. “Prima. Ik monteer deze voor u. Maar pas als het seizoen is afgelopen. Onze eigen klanten gaan voor.”
     
  5. U zegt tegen de klant. “Prima, kunnen we voor u doen. Dit brengt zoals u zult begrijpen extra kosten met zich mee aangezien we de marge op het zonnescherm nu moeten missen. Het is wel jammer dat u niet bij ons het scherm hebt aangeschaft, maar natuurlijk helpen we u graag.”


Wel… wat is uw antwoord?


Nee. In dit blog gaan we u niet een bindend advies geven. We willen u aan het denken zetten. Hoewel we begrijpen dat u initieel niet gelukkig bent met het feit dat deze consument een zonwering bij de concurrent, of zoals in dit geval, op Marktplaats heeft gekocht, zijn er uiteraard wel kansen om hele positieve PR en reclame voor uzelf te creëren.

Wij denken dat wij voor optie 5 uit bovenstaand lijstje zouden gaan.

Ja. U kunt dus zeggen. “Wat jammer dat u niet bij ons het scherm hebt aangeschaft. Maar uiteraard pakken we de agenda en we maken een afspraak. En, ons uurtarief is…..”


Service

Als het u lukt om naar tevredenheid deze klant gelukkig te maken door zijn probleem op te lossen, dan hebt u er een ambassadeur bij. Vertel de klant altijd dat hij u kan bellen als er ooit problemen zijn met de zonwering.

Natuurlijk kunt u de garantie niet geven; dat is immers in dit geval de verantwoordelijkheid van de consument zelf, maar geef die klant een ongekend goed gevoel over uw service!



Deze klant zal het beslist doorvertellen op verjaardagsfeestjes. Mond-tot-mond-reclame noemen we dat. Het is écht de beste vorm van reclame.

Overigens kunt u met een knipoog best vragen of de betreffende klant even een positief bericht op Social Media wil plaatsen over de dienstbare en meedenkende service die u bood.


Commerciële kansen

Maar er is nog iets. Het biedt natuurlijk ook commerciële kansen. Kunt u er toch nog iets extra’s bij verkopen? Wel… u kent uw eigen showroom het beste. U kent uw producten en de ingekochte accessoires.



Grote kans dat de positieve klant, die blij is met uw hulp, nog iets extra’s aanschaft. En… als de klant ooit verhuist en binnen uw verzorgingsgebied blijft wonen, dan weten we bijna zeker dat deze klant voor zijn nieuwe zonwering binnenstapt bij…… Juist, bij u!

Natuurlijk weet u nooit of de klant écht serieus is.
Maar toch....

Dus…. Voor welke van de 5 opties kiest u?

Laat het ons weten. We zijn benieuwd!

Veel succes!


Robert Bosch
Rainbowsol


Hebt u vragen? Mail mij!