Zeven tips om de scoringskans op uw offertes te vergroten (en dus meer zonwering te verkopen!)

16-04-2018

Gelukkig!, het seizoen gaat weer beginnen. De vorst is nu écht definitief voorbij en we weten het allemaal: als de zon serieus doorbreekt, dan hebben we het met z’n allen ineens weer hartstikke druk in de showroom.

De consument heeft er weer zin in.


We wensen u veel offertetrajecten toe! (En, uiteraard daarmee goede business!).

Echter, we willen het in dit blog toch ook even kort hebben over al die offertes, die u dit seizoen voor uw potentiële klanten gaat opstellen.
  • Want, wat is nu het geheim van een succesvolle offerte?
  • Hoe vergroot u uw kans om een offerte om te zetten in een daadwerkelijke opdracht?


Wel, in dit blog hebben we 7 tips op een rijtje gezet. Gewoon om u te helpen om de scoringskans op uw offertes te vergroten.

 

1. WEES BEWUST VAN DE CONCURRENTIE

De consument oriënteert zich tegenwoordig heel breed. Vooral via het internet. De kans is dus altijd aanwezig dat de potentiële klant niet alleen bij u, maar ook bij uw concurrenten een offerte op vraagt.

Hou daar goed rekening mee als u uw offerte opstelt.
  • Kunt u zich ten opzichte van uw concurrenten onderscheiden in die offerte?
  • Kunt u iets in die offerte vermelden waarmee u écht uniek bent?

We weten het: dat is niet altijd even makkelijk maar we noemen het toch heel graag in dit lijstje van tips omdat de consument altijd verrast wil worden.

Wat is úw verrassing?



 

2. SCHRIJF EEN LEUKE BEGELEIDENDE BRIEF

Een offerte is een eerste (serieus) contactmoment met de (potentiële) klant. Althans, na het bezoek aan uw showroom, waar u vanzelfsprekend al een goed gesprek hebt gevoerd, kunt u uw verhaal nu bevestigen in een offerte.

Natuurlijk gaat het om het aanbod, de voorwaarden en alle andere condities. Maar doe er ook een leuke begeleidende brief bij.

Maak het daardoor iets minder zakelijk, iets minder formeel en juist iets meer persoonlijk. Refereer in die begeleidende (dus: persoonlijke) brief aan iets wat de potentiële klant heeft gezegd in de showroom.

De potentiële klant zal dit als positieve aandacht ervaren!



3. MOOIE OPMAAK

Een goed begin is het halve werk. Zorg ervoor dat uw offerte in de huisstijl van uw bedrijf is opgemaakt. Overal consistent hetzelfde lettertype. Als er tussenkopjes zijn, doe deze elke keer identiek.

Plaats op elke pagina van de offerte – bijvoorbeeld aan de bovenkant – consistent uw logo en zelfs eventueel uw adresgegevens en telefoonnummers.

En nog mooier: plaats eventueel beeldmateriaal in de offerte, van reeds eerder geplaatste (liefst van Rainbow natuurlijk) vergelijkbare zonweringsproducten.

Maak het daarmee voor de potentiële klant een prettig document om te lezen.


4. MAAK ER EEN PDF VAN

Als u de offerte per e-mail verstuurt, maak er dan een mooie PDF van. Er zijn talloze eenvoudige gratis programma’s te downloaden waarmee u van een Word-document een PDF maakt.

De reden?
Een PDF is professioneler. En, in een (gesloten) PDF kunnen geen veranderingen worden aangebracht.

Er kunnen dus nooit misverstanden ontstaan over hetgeen u hebt geschreven.

5. DOE EEN BELOFTE OVER HET VOLGENDE CONTACTMOMENT

We weten allemaal dat veel consumenten soms lang moeten nadenken over de keuzes die ze maken. Dat begrijpen we uiteraard. Ook de aanschaf van een zonweringssysteem is een investering. Daar mág de consument ook best over nadenken.

Maar uiteindelijk mag u best van de potentiële klant verlangen wanneer deze een reactie moet hebben gegeven. U kunt dat echter ook omdraaien.

Doe daarom een belofte in de tekst (bijvoorbeeld in die leuke begeleidende brief) wanneer u met de ontvanger contact opneemt.

‘Wij zullen in de week van 27 april bellen. Dan hebben we het graag met u over het mogelijke vervolg van deze offerte’. (Als voorbeeld)


6. WEES HELDER OVER DE AANKOOPVOORWAARDEN

Wees onverminderd duidelijk over wat uw aankoopvoorwaarden zijn. Stuur bijvoorbeeld uw algemene voorwaarden mee, maar wees ook duidelijk tot welke datum een offerte geldig is en dat er daarna geen rechten meer aan ontleend kunnen worden.

Dit klinkt misschien streng maar gek genoeg werkt het ook andersom: door een datum te noemen, kunt u de consument (die potentiële klant dus) motiveren om ook daadwerkelijk voor die datum te reageren.

Daarnaast is het nooit een overbodige luxe om helder te zijn over aspecten als garantie, levertijden en mogelijke andere beperkende voorwaarden.
 

7. VERTEL WIE U BENT

Ongetwijfeld heeft de potentiële klant zich online al geïnformeerd over wie u bent, hoe lang u uw bedrijf al runt en wat uw specialisme is. (Als het goed is, vertelt u dat uitgebreid op uw eigen site).

Maar besteed aandacht aan uw eigen achtergronden en expertise in de offerte. Al is het maar een half A4’tje.

Gewoon vertellen wie u bent, wie er bij u werkzaam zijn, misschien een aantal mooie voorbeelden van eerdere projecten die u hebt opgeleverd, wat uw openingstijden zijn etc. etc.
 

BONUSTIP:
MAAK GEBRUIK VAN REFERENTIES

Het is he-le-maal van deze tijd om gebruik te maken van referenties van tevreden klanten. Hoe leuk is het niet om in uw offerte een aantal quotes op te nemen van klanten, waar u eerder hebt geleverd.

Dus, dat zij eigenlijk namens u vertellen hoe tevreden ze over u zijn.

Uit allerlei onderzoeken is gebleken dat potentiële klanten zich hier onbewust door laten beïnvloeden. Natuurlijk zijn de referenties wel waar. Verzin ze niet.

En, vraag toestemming aan eerdere klanten of hun namen gebruikt mogen worden in nieuw te maken offertes.



Nogmaals wensen we u een goede start van het seizoen toe.


We hopen dat we met de bovenstaande tips een kleine bijdrage hebben geleverd aan het omhoog schroeven van uw succeskansen op alle door u gemaakte offertes!
 

LEESTIPS:


 



Robert Bosch
Rainbowsol


Hebt u vragen? Mail mij!