1

Aflevering 1 - Interviewcyclus met Rainbowsolklant De Woonzaken in Heemskerk - 'Wij verkopen vooral vertrouwen'

22-04-2017
Als je met Alex de Ruijter spreekt, bedrijfsleider van De Woonzaken in Heemskerk, dan merk je meteen dat je met een ondernemende geest aan tafel zit.

Al ruim vier jaar doet hij met plezier zaken met Rainbowsol.

"Ik kan lezen en schrijven met Robert Bosch, de vertegenwoordiger van Rainbowsol,” zegt hij. Het gesprek met ons begint hij overigens meteen met een opvallend statement: “Wij hebben nooit last gehad van de crisis…”


Alex heeft daar een verklaring voor.

“We hebben altijd duidelijke keuzes gemaakt. We hebben koers gehouden op basis van onze eigen visie. Kortom, we hebben een eigen gezicht. Iedereen die onze zaak in Heemskerk bezoekt, en bijvoorbeeld op zoek is naar kwalitatief hoogwaardige zonwering, weet dat wij met een volledig eigen gezicht een unieke presentatie neerzetten.”


Koopgedrag

Alex ziet echter wel dat het koopgedrag van de consument verandert.

“Kwaliteit mag weer wat kosten,” zegt hij. “Je ziet dat er in de huidige tijden gemiddeld 15% tot 20% méér wordt uitgegeven in vergelijking met een aantal jaren geleden. Toch is het nu zeker niet alleen de prijs die telt. Wij vinden dat we vooral vertrouwen moeten verkopen. Daarom investeren we continu heel veel in onze showroom. Die moet er gelikt uit zien. Niets meer, en niets minder.”

Voor Alex en zijn medewerkers is het altijd van het grootste belang dat er ook wordt geïnvesteerd in de eigen kennis.

“Zo slaan we nooit de Polyclose in Gent over. En, we blijven kritische vragen stellen aan onze leveranciers. Wij willen weten waar ze mee bezig zijn en hoe ze ons kunnen inspireren. Vanzelfsprekend kaart ik ook ideeën aan. Ook Robert Bosch daag ik regelmatig uit. Dat zijn altijd inspirerende én vrolijke gesprekken.”


ZZP’ers

Dat het nu wezenlijk drukker is, met name in dit voorjaar, stelt Alex uiteraard wel voor enkele uitdagingen, met name op het gebied van de planning. “We werken veel met ZZP’ers,” zegt hij.

“Het maakt ons flexibel. Gelukkig hebben we een goed netwerk van mensen die ook graag voor ons willen werken, maar soms is het ook best lastig want uiteindelijk zitten we in een vak dat toch afhankelijk is van seizoensinvloeden.”

“Wij vinden het wel van belang dat deze ZZP’ers het gevoel hebben dat ze bij ons horen. Ja, feitelijk zijn het externe ondernemers die we inhuren, maar toch besteden we aandacht aan het onderhouden van die relatie. Twee keer per jaar hebben we altijd een gezamenlijk moment. Een nieuwjaarsborrel en de zomer BBQ. Dus, niet alleen voor onze medewerkers. Voor iedereen met wie we samenwerken.”

 
WIE VAN ONZE DEALERS ZEGT HET VOLGENDE?
"Wij hebben nooit echt een dip gehad"


Social Media

Alex houdt zich vanzelfsprekend ook bezig met de vraag hoe de verkoop op gang blijft.

“We zijn ten eerste zeer actief op Social Media. Daar hebben we ook een extern bureau voor ingehuurd. Ik zeg eerlijk dat ik er zelf niet zo veel mee heb, maar ik weet wel dat ik iemand nodig heb die mij af en toe uit mijn stoel trekt. Dus, die mij stimuleert om hier toch ook over na te denken. En ja, het feit dat we op Social Media zitten en daar soms ook acties doen, zet écht zoden aan de dijk. We halen er omzet uit!”


 

Traditioneel

 “Tegelijkertijd adverteren we ook nog heel traditioneel in de lokale kranten. Toch zie ik dat niet als een kant-en-klare zwart/wit advertentie. Onze advertenties zien er glossy uit. Alsof het opgemaakte pagina’s uit een magazine zijn. Die uitstraling komt overeen met hoe we onze showroom hebben ingericht. We hebben het immers over de verkoop van een stukje lifestyle.”


Buitentrend

Voor de komende jaren ziet Alex dat de buitentrend zich verder zal voortzetten. “Het buitenleven is een onderdeel van het huis geworden. Een verlengstuk van de huiskamer. Ik ben er daarom van overtuigd dat er voor ons – als dealers – nog heel veel kansen zullen ontstaan. Ik kijk graag naar die uitdagingen. En natuurlijk doe ik dat met veel plezier samen met Rainbowsol.”
 

KORT EN KRACHTIG
De Woonzaken - Heemskerk


Naam:
Alex de Ruijter

Leeftijd:
31 jaar

Aantal medewerkers:
6 vaste krachten en een groot netwerk aan ZZP'ers;

Bedrijfsleider sinds:
2009

Motto:
We willen tof zijn voor onze klanten. We willen dat ze ons sympathiek vinden.

Definitie van ondernemerschap:
Volg je dromen! Alles kan.

Belangrijkste tip voor dealers:
Weet wat je eigen visie is. Creëer die. En volg die visie. Wijk er niet van af.

De Woonzaken
Showroom
Lijnbaan 43
Heemskerk
www.DeWoonzaken.nl

 

 


Wilt u ook geïnterviewd worden voor de interviewcyclus van Rainbowsol?
Stuur een e-mail naar Robert Bosch.