Aflevering 4 - Interviewcyclus met Rainbowsolklant Venster Center in Dordrecht - "Ik wil vooral betrouwbaar zijn."
Tweet12-08-2017
Als we in gesprek willen gaan met Lardo de Koning, eigenaar van Venster Center in Dordrecht én ook dealer van de Rainbowsol-collectie, dan moeten we even wachten.
Lardo is in de winkel in gesprek met een oudere heer die op zoek is naar een schroefje voor een rolgordijn. Dat is hij namelijk kwijt. Lardo vindt een nieuw schroefje en geeft het aan de man....
De man is blij en vraagt of hij er iets voor moet betalen.
“Nee, uiteraard niet,” lacht Lardo. “Zie het maar als service van de zaak. En, maak maar een beetje reclame voor ons door over ons bedrijf te praten als u met uw vrienden of familie bent!”
Volgens Lardo zit dáár de essentie van ondernemerschap.
“Het is mijn missie om me in dienst te stellen van de mensen. Ik wil vooral betrouwbaar zijn. Ik voer op het gebied van zonweringen maar één merk. De Rainbow-collection ja. Ik heb daar bewust voor gekozen. Ik kan daardoor mijn klanten een goed advies geven. Bovendien zie ik Rainbowsol als een betrouwbare leverancier. En daardoor kan ik ook betrouwbaar zijn. Het is een keten.”
Dit interview gaat verder onder de volgende mededeling.
“Ik doe veel met de lokale kranten. Maar ik ben er dit jaar ook in geslaagd om veel Free Publicity te genereren. Zo had ik in de aanloop naar de Tweede Kamer verkiezingen een groot verkiezingsdoek laten maken. Met rood potlood en al. Ik heb de mensen voorgehouden dat er maar één keuze gemaakt kan worden. En, ik heb deze een aantal dagen op de officiële verkiezingsborden gehangen.”
Ook zorgt hij er voor om regelmatig met redactionele artikelen in lokale magazines te staan. “Ik besteed overigens dan vooral veel aandacht aan het beeldmateriaal,” zegt Lardo. “De teksten zelf zijn niet zo lang. Ik hoop vooral de juiste klanten hiermee aan te trekken. Over de sfeer die ik wil uitstralen in advertenties en foto’s, denk ik goed na.”
“Ik wil met mijn zaak een echt beeldmerk zijn. Eigenlijk wil ik dus nog bekender worden. Ook heb ik de technologische ontwikkelingen omarmd. Niet alleen van de producten die ik verkoop maar ook ten behoeve van mijn eigen efficiency."
"Zo heb ik me altijd positief verbaasd over de Apple Stores. Je koopt daar iets, een verkoper staat met een iPad, neemt alles digitaal op, ook je eventuele offertekrabbeltje en dan heb je het met één klik meteen in je inbox. Dus geen papierwerk meer. Ik heb nu ook dat systeem bij mij in de zaak. Het werkt fantastisch.”
Wilt u ook geïnterviewd worden voor onze site?
Neem per mail contact op met Robert Bosch. En, we komen er zo snel mogelijk bij u op terug.
Lardo is in de winkel in gesprek met een oudere heer die op zoek is naar een schroefje voor een rolgordijn. Dat is hij namelijk kwijt. Lardo vindt een nieuw schroefje en geeft het aan de man....
De man is blij en vraagt of hij er iets voor moet betalen.
“Nee, uiteraard niet,” lacht Lardo. “Zie het maar als service van de zaak. En, maak maar een beetje reclame voor ons door over ons bedrijf te praten als u met uw vrienden of familie bent!”
Investeren in mensen
Zo werkt het, volgens Lardo. “Ik ken helaas nog dealers die daadwerkelijk een euro vragen voor een schroefje,” zegt hij. “Ik doe dat niet. Ik investeer in mensen. De wereld is te veel verhard. Soms lijkt er geen tijd meer voor iets leuks. Ik ben er van overtuigd dat je altijd iets terugkrijgt als je iets weggeeft. En, is het ook niet gewoon leuk om soms even extra aardig te zijn?”Volgens Lardo zit dáár de essentie van ondernemerschap.
“Het is mijn missie om me in dienst te stellen van de mensen. Ik wil vooral betrouwbaar zijn. Ik voer op het gebied van zonweringen maar één merk. De Rainbow-collection ja. Ik heb daar bewust voor gekozen. Ik kan daardoor mijn klanten een goed advies geven. Bovendien zie ik Rainbowsol als een betrouwbare leverancier. En daardoor kan ik ook betrouwbaar zijn. Het is een keten.”
Dit interview gaat verder onder de volgende mededeling.
INSPIRERENDE LEESTIPS:
|
Reclame
Natuurlijk ontkomt Lardo er uiteraard niet aan om veel reclame voor zijn zaak te maken. Want eerlijk is eerlijk: zijn showroom zit toch enigszins verborgen aan de rand van een woonwijk, op een klein industrieterrein.“Ik doe veel met de lokale kranten. Maar ik ben er dit jaar ook in geslaagd om veel Free Publicity te genereren. Zo had ik in de aanloop naar de Tweede Kamer verkiezingen een groot verkiezingsdoek laten maken. Met rood potlood en al. Ik heb de mensen voorgehouden dat er maar één keuze gemaakt kan worden. En, ik heb deze een aantal dagen op de officiële verkiezingsborden gehangen.”
En dan lachend: “Nee, eigenlijk mag dat niet. Ik heb ze ook binnen twee dagen weer weggehaald maar mijn grote posters hebben wel de lokale pers gehaald. En, niet onbelangrijk: ik heb er ongeveer 25 offertes voor nieuwe klanten op mogen maken. Die kwamen specifiek bij mij binnen naar aanleiding van deze campagne.”
Redactionele artikelen
Ook zorgt hij er voor om regelmatig met redactionele artikelen in lokale magazines te staan. “Ik besteed overigens dan vooral veel aandacht aan het beeldmateriaal,” zegt Lardo. “De teksten zelf zijn niet zo lang. Ik hoop vooral de juiste klanten hiermee aan te trekken. Over de sfeer die ik wil uitstralen in advertenties en foto’s, denk ik goed na.”
Beeldmerk
Het doel voor de komende jaren is helder.“Ik wil met mijn zaak een echt beeldmerk zijn. Eigenlijk wil ik dus nog bekender worden. Ook heb ik de technologische ontwikkelingen omarmd. Niet alleen van de producten die ik verkoop maar ook ten behoeve van mijn eigen efficiency."
"Zo heb ik me altijd positief verbaasd over de Apple Stores. Je koopt daar iets, een verkoper staat met een iPad, neemt alles digitaal op, ook je eventuele offertekrabbeltje en dan heb je het met één klik meteen in je inbox. Dus geen papierwerk meer. Ik heb nu ook dat systeem bij mij in de zaak. Het werkt fantastisch.”
KORT EN KRACHTIG
|
Wilt u ook geïnterviewd worden voor onze site?
Neem per mail contact op met Robert Bosch. En, we komen er zo snel mogelijk bij u op terug.