1

Aflevering 7 Interviewcyclus met Rainbowsolklant Snoek in Volendam: "‘Bij Rainbowsol kun je altijd zeggen als er iets op je hart ligt’

22-10-2017
Dit jaar bestaat de zaak van André Snoek (51) in Volendam precies 65 jaar. “Ik ben de tweede generatie. Ik heb het in 1997 van mijn vader Cees overgenomen. In 2010 startten we de samenwerking met Rainbowsol,” vertelt een zichtbaar bevlogen André. “De aanleiding? Ik ontving een prikkelende mailing.”

Als je in Volendam op bezoek bent, dan wil je natuurlijk eigenlijk meteen weten of de BN’ers, die woonachtig zijn in het toeristische plaatsje, ook bij André Snoek kopen. En, of ze ook kiezen voor kwalitatief hoogwaardige zonwering. Bijvoorbeeld van Rainbowsol. Maar André laat zich er niet over uit. “We kennen al die BN’ers natuurlijk wel,” lacht hij. “Maar uiteraard zeg ik niet wat ze precies kopen.”


Trend naar duurzaamheid

Maar wat de consument in z’n algemeenheid wel koopt, daar kan André uiteraard wel iets over zeggen. “Ik zie op het gebied van zonweringen duidelijk een trend naar meer duurzaamheid. Zonweringen moeten meer verschillende weersomstandigheden kunnen verdragen. Consumenten willen vaker in de verschillende seizoenen buiten zitten."

"Zo zal er een toenemende vraag zijn naar bijvoorbeeld terrasverwarmers. En naar meer windstabiele systemen. Het buitenleven wordt belangrijker. Ja, die trend zie je nu écht doorzetten.”
 

LEESTIP:

"Zonweringen worden steeds meer een alles-in-één-product"


André is zich dus bewust van de omzetkansen. “Uiteraard streef je als ondernemer elk jaar een stukje groei na. Dat was niet anders toen we zeven jaar geleden met Rainbowsol in zee gingen. Die ambitie is in ieder geval uitgekomen. Elk jaar zijn we wat gegroeid. Dat stemt ons natuurlijk tevreden. Zo zie je maar waar een ‘gewone mailing’ toch toe kan leiden. Ik las iets over de Limited Edition en dat deze een Award had gewonnen. Ik dacht: dit is wat ik wil.”


Gewone mensen

“Ik belde, raakte in gesprek met een van de medewerkers en korte tijd later bezocht vertegenwoordiger Robert Bosch ons voor de eerste keer. Het klikte met hem. En met het bedrijf. Sterker nog: de mensen bij Rainbowsol zijn een beetje als Volendammers. Gewone mensen. Doe maar gewoon. Dan doe je al gek genoeg. Er is vertrouwen. Er hangt een prettige sfeer. Dat voel je. En niet onbelangrijk: je kunt altijd zeggen wat op je hart ligt. Dat werkt beide kanten op. Ik hou daar van.”

André is met name tevreden over de flexibiliteit van Rainbowsol.

“Als ik bij andere leveranciers een schroefje bestel, dan lijkt het wel alsof we een procedure opstarten om een raket naar de maan te schieten. Dat duurt soms een eeuwigheid. Bij Rainbowsol is het altijd snel geregeld. Dat kan ook; ze doen immers de productie en de assemblage in Nederland. Daardoor kun je snel schakelen en is maatwerk altijd mogelijk.”

"Bij Rainbowsol kun je altijd zeggen als je iets op je hart hebt."


Duur?

Als we het met André weer hebben over de consument, dan vindt André wel dat je de (potentiële) klant altijd moet laten zien dat een zonwering feitelijk geen duur product is.

“80% van de klanten vindt dat in eerste instantie echter wel,” zegt hij. “Maar dat is natuurlijk niet waar. Het is sowieso een aanschaf die je hooguit twee keer in je leven doet. En, reken nu eens uit wat een zonwering per jaar kost als je er bijvoorbeeld 15 jaar gebruik van maakt. Dan is het niet eens zo een grote investering. Ik vind het altijd leuk om dit inzichtelijk te maken naar de twijfelende consument.”

 

LEESTIP:

6 tips voor dealers om zich te wapenen tegen de internetshoppende klant.


Blijven aftasten...

“Overigens zien we nu in 2017 wel dat er méér geld wordt uitgegeven dan een paar jaar geleden. Inderdaad, er is volop sprake van een groot consumentenvertrouwen.

Tegelijkertijd blijft het altijd een kwestie van aftasten bij de klant. Wat wil hij precies? Waar wil hij het voor gebruiken? Dát zijn de momenten waarop je je kennis kunt doen laten gelden. We doen het echter elke dag nog steeds onverminderd met heel veel passie en plezier. Het is de basis van ons ondernemerssucces.”




 

KORT EN KRACHTIG
Snoek Mooier Wonen, Volendam


Naam:
André Snoek

Leeftijd:
51 jaar

Aantal medewerkers:
14 

Ondernemer sinds:
1994

Motto:
Mooier wonen is tevreden wonen. 

Definitie van ondernemerschap:
Heb een onvermoeibaar doorzettingsvermogen. En, blijf veranderen. Stilstand is een No Go.

Belangrijkste tip voor dealers:
Begrijp wat de markt wil en heb het in de winkel.


Snoek Mooier Wonen
Julianaweg 137 c
1131 DH  VOLENDAM
www.snoek-mooierwonen.nl


 
  

Wilt u ook geïnterviewd worden voor onze site?
Neem per mail contact op met Robert Bosch. En, we komen er zo snel mogelijk bij u op terug.