Aflevering 8 Interviewcyclus met Rainbowsolklant Jokazon in Ter Apel: "Ik verkoop heel veel via Facebook"

01-12-2017

Het leven van een zonweringsdealer is per definitie druk. Vooral in het voorjaar. Dat zal geen nieuws zijn. Maar we merkten die drukte meteen toen we in gesprek waren met Roy Kamst, eigenaar van Jokazon Zonweringen in Ter Apel.

We zaten midden in het interview toen daar ineens een grote vrachtwagen voor de deur stond en een zending kwam afleveren. Het was een vrachtwagen van Rainbowsol.

Roy moet lachen. “Tja, we hebben weer het een en ander verkocht en dus hebben we een paar weken geleden Rainbowsol in Leerdam gebeld en zie daar: de bestellingen zijn er al. Ik ben blij dat het altijd zo snel gaat.”

Roy vertelt dat hij al een flink aantal jaren zaken doet met Rainbowsol.



“We zijn tevreden over de samenwerking,” zegt hij. “Het is een fijne organisatie, niet te veel poespas, heldere prijslijsten en er zijn geen verborgen kosten. Als je bestelt, dan weet je altijd precies waar je aan toe bent. Bij andere leveranciers moet ik vaak een toeslag betalen als ik ineens een andere kleur van het doek wil. Ik heb dat nooit echt begrepen. Bij Rainbowsol loopt dat echt veel soepeler.”
 

Verkopen via Facebook

De verkoop in de winkel gaat goed. “Ik heb in de laatste jaren vooral het geheim van Facebook ontdekt,” zegt Roy.

“Heel voorzichtig begon ik ooit met een kleine campagne. Slechts 8 euro (!) geïnvesteerd maar ik kreeg daar al meteen reacties op. Maar houd je vast! In 2015 investeerde ik 422 euro in een Facebookcampagne en het heeft me 50.000 euro omzet opgeleverd. In 2016 was het resultaat nog beter! Ik durf hier te beweren dat ik echt elke dag 3 á 4 aanvragen heb op basis van wat mensen op Facebook van ons hebben gezien.”



Lees verder onder de leestips ....
 
 

LEESTIPS:

  1. "Bij Rainbowsol kun je altijd zeggen als er iets op je hart ligt!", aldus de firma Snoek in Volendam.
     
  2. 6 tips om de internetshoppende klant toch naar uw winkel te verleiden!
     
  3. De geheimen van de Mystery Shopper van vakblad ZR (met veel nuttige tips voor in uw showroom!
     
  4. De burgemeester van Leerdam op bezoek bij Rainbowsol. Tjonge. Dat was echt hartstikke leuk!
 

Reclame maken zit Roy overigens wel in zijn bloed. Voordat hij 25 jaar geleden in de zaak kwam werken en deze 10 jaar geleden van zijn vader overnam, werkte hij in de reclame. “Die creativiteit kan ik nog altijd gebruiken,” grinnikt Roy.
 
“Maar eigenlijk was het wel logisch om toch in de zonweringen te belanden. Ik ben er mee opgegroeid. Ik heb ook wel wat met de techniek. En, laten we eerlijk zijn: we verkopen toch iets waar mensen blij van worden?”


Familiebedrijf


“En, ik wilde uiteraard het familiebedrijf voortzetten,” zo zegt hij nog. “Ik hoop dat dit ook voor de toekomst geldt. Mijn zoon is nu 18 jaar. Ik zie wel een ondernemend talent in hem. Hij is al mee geweest naar beurzen en ik merk dat hij ook goed klantgesprekken kan voeren. Maar uiteindelijk moet hij het natuurlijk zelf beslissen.”

De eerstvolgende ambitie waar Roy voor staat is het vergroten en moderniseren van de showroom. “Less Is More. Ik wil het overzicht behouden. Het moet niet te vol staan. Alleen de succesproducten komen er in. Ja, dat betekent dat je soms scherpe keuzes moet maken. Maar is dat niet inherent aan ondernemerschap?”


 

KORT EN KRACHTIG
Jokazon Zonweringen in ter Apel


Naam:
Roy Kamst

Leeftijd:
44 jaar

Aantal medewerkers:
1 vast en diverse ZZP'ers als flexibele schil 

Ondernemer sinds:
1990

Motto:
Mensen mogen bij me kopen, maar het hoeft niet. 

Definitie van ondernemerschap:
Beschouw een werkweek van 80 uur als vrijheid.

Belangrijkste tip voor dealers:
Hou het eenvoudig, maak prijzen inclusief.


Jokazon Zonweringen
Viaductstraat 110-111

9561 AE  TER APEL
 
  

Wilt u ook geïnterviewd worden voor onze site?
Neem per mail contact op met Robert Bosch. En, we komen er zo snel mogelijk bij u op terug.