In gesprek met Rainbowsol

17-01-2017
Een gesprek met Marcel van der Gun en Robert Bosch van Rainbowsol in Leerdam is altijd een gesprek over strategie, waarbij meteen een koppeling wordt gemaakt met kwaliteit en klantvriendelijkheid. Maar deze keer werd het ook een terugblik op 2016. “Het was voor ons een goed jaar”, constateert Bosch tevreden. “En gelukkig horen we in de hele branche goede geluiden. Daar zijn we blij mee. Zoals we ook heel content zijn met de constatering dat de zonweringdealers in Nederland een duidelijke professionaliseringsslag maken.”
                                              
“Ik zie veel motiverend ondernemerschap”, vertelt Bosch. “Ik heb echt het gevoel dat een groeiende groep zonweringdealers in Nederland zich bewust wordt van een aantal essentiële factoren die het succes medebepalen. Dat zijn natuurlijk de bedrijven waar wij graag zaken mee doen!”
 
Optimaal informeren
“Voor ons is het van belang dat een dealer die graag met de producten van Rainbowsol wil werken, aantoonbare ervaring heeft in het adviseren van de klant”, vult Marcel van der Gun.

“Je kunt je showroom nog zo goed op orde hebben, maar tegenwoordig is dat niet meer genoeg. De consument van nu wil optimaal worden geïnformeerd. Van groot belang in deze is dat je in het persoonlijke adviesgesprek in staat bent om boven alle internetinformatie uit te stijgen. Adviseren in deze tijd betekent ook een beroep willen doen op je luistervaardigheden. Want juist omdat de consument al zo veel informatie – en dus inspiratie – heeft, ontstaan er bij hem veel meer en andere behoeften. Door goed te luisteren naar zijn verhaal en zijn wensen, kun je als zonweringspecialist stappen maken. Dat vraagt heel andere competenties dan bijvoorbeeld tien of vijftien jaar geleden toen de hoeveelheid beschikbare informatie in de markt nog niet zo groot was.”
  

Investeren
Het adviseren van de klant is dus één. Voor Rainbowsol is het daarnaast ook van belang dat – met het oog op een goede samenwerking – de dealer bereid is om te investeren. “Als we een samenwerking aangaan, willen we dat graag voor de lange termijn”, legt Robert Bosch uit. “Dat betekent dat ik altijd met plezier een plan van aanpak maak om de producten van Rainbowsol in de showroom zo goed mogelijk tot hun recht te laten komen. Maar er is nog iets. Wij vinden dat de verkoop van zonweringproducten een hoofdactiviteit van de dealer moet zijn. Dat heeft te maken met focus. We kijken daarnaar als we in gesprek gaan met dealers die aangeven graag iets met Rainbowsol te willen doen.”