Customer Review: Vakhandel aan het woord, zonweringspecialist Solpa uit Geldermalsen: ‘Uiteindelijk moet je het in een goed partnership samen voor elkaar krijgen’

1 juli 2025 door Redactie

Als Julius Roelofsen, verkoop- en servicemedewerker bij zonweringsvakhandel Solpa in Geldermalsen wordt gevraagd, hoe lang er al zaken wordt gedaan met RainbowSol, leverancier van de Rainbow Collection, dan denkt hij dat dit al zeker 10 jaar is.

“Hoewel ikzelf nog maar 2 jaar bij deze vakhandel werkzaam ben, ervaar ik RainbowSol vooral als een fijn bedrijf, dat snel schakelt, korte levertijden heeft én ook niet onbelangrijk voor ons als vakhandel: als een van onze monteurs een onderdeel nodig heeft, al is het maar een schroefje, dan kunnen ze gewoon in Leerdam in de fabriek even binnenstappen.”

“En als dat gebeurt,” zo vervolgt Julius. “Dan worden ze ook meteen geholpen met eventueel tilwerk. Of ze helpen het naar de wagen brengen. Heel fijn dus: daardoor worden wij al snel een ambassadeur van het merk Rainbow Collection. Niet alleen omdat de zonweringsproducten kwalitatief goed zijn maar ook omdat je weet dat er een fijn en professioneel bedrijf achter staat, dat je helpt waardoor we ónze klanten – de consumenten – ook weer beter kunnen bedienen. In andere woorden: ze fixen het gewoon voor ons. Erg prettig.”

Somfy

Julius erkent wel dat veel consumenten het merk Rainbow Collection an sich niet kennen. Maar dat geldt ook voor andere merken, zo haast hij zich meteen te zeggen. Een zonwering is niet echt een product waar grote merkloyaliteit in bestaat. “Zo denken echt heel veel mensen dat Somfy het bekendste zonweringsmerk is, maar dat is slechts de motor.”

“We zien dat veel consumenten bij ons binnenstappen omdat ze ons via Google hebben gevonden”, zegt Julius. “Kort geleden stapte er overigens ook iemand bij ons binnen. Die vertelde dat zijn buren het Q230-knikarmscherm hadden hangen. En die wilden ze ook aanschaffen. Goede mond-tot-mond reclame dus!”

Vertegenwoordiger

Natuurlijk is er een vertegenwoordiger van RainbowSol die feitelijk het eerste aanspreekpunt is voor Julius. “We hebben daar een goed contact mee. Nee, we zien hem zeker niet wekelijks en dat hoeft ook helemaal niet. Als alles loopt, dan loopt het. En dan is het prima. Bovendien willen wij toch ook in onze showroom de focus houden op het contact met de klant. Maar ook in het contact met de vertegenwoordiger geldt toch: als we een ‘ingewikkelde vraag’ hebben, of als we even willen sparren, dan is hij wel de ideale gesprekspartner voor ons. Hij denkt met ons mee. Dat maakt het voor ons als vakhandel ook makkelijker.”

“Zo zijn wij een kort geleden van naam gewisseld en daar had hij ook een visie op.” En dan lachend: “We verschilden daar eigenlijk van mening over. Hij zou iets anders hebben gekozen. Nee, ik ben het nog steeds niet met hem eens maar wat zo mooi is: deze man van RainbowSol praat je niet naar de mond. Dat is eigenlijk heel prettig werken. Dat is goed voor de betrouwbaarheid en de geloofwaardigheid. Hij is dus zeker niet de ‘klassieke vertegenwoordiger’. Dat past wel bij ons.”

Natuurlijk hebben de medewerkers van Solpa ook contact met de chauffeurs van RainbowSol die wekelijks de bestelde zonweringen leveren. “Ik ken ze niet allemaal,” zegt hij eerlijk. “Maar ik hoor van onze collega’s vaak goede verhalen over de chauffeurs. Bijvoorbeeld, Gregor… daar kan ons team mee lezen en schrijven. Fantastisch aardige vent.”

Julius legt uit dat Solpa vorig jaar ook wat marketingondersteuning kreeg vanuit RainbowSol. “Daarmee trekken we samen op om de consument te overtuigen van de aankoop van een zonwering uit de Rainbow Collection. Van een knikarmscherm tot aan een uitvalscherm. Of rolhorren. Uiteindelijk moet je het in een goed partnership samen voor elkaar krijgen.”

Toekomst

Op de vraag of – volgens Julius – het merk Rainbow Collection klaar is voor de toekomst, moet hij even nadenken. “Ja, ik denk dat RainbowSol, de leverancier, verder kan groeien als de koers wordt aangehouden die sinds een aantal jaren is ingezet. De prijs-/kwaliteitverhouding van de zonweringen is prima op orde en daardoor een goed argument richting de consumenten. Maar zoals gezegd: het is ook een fijn bedrijf waar je op kunt bouwen.”

 



#MakingShadowBeautiful